Weekly News

Digitaliseringen – en fantastisk affärsmöjlighet

Dagens digitala utmaningar sätter helt nya krav på företag. Och det finns egentligen bara två vägar att gå: antingen kan man välja att ligga i framkant med sina it-lösningar, eller så får man se sig omsprungen av andra företag som bättre lyckas pricka in det kunder efterfrågar. Det kan låta tufft, men det positiva är att de senaste inom it också är kostnadseffektivt. 

Den digitala vågen sveper över hela världen – ingen har kunnat missa den och ingen har kunnat undvika den. Det här innebär att alla branscher – vare sig det handlar om bilindustrin, olje- och gasindutrin, energisektorn och skogsnäringen eller den offentliga sektor, sjukvården och handeln – måste möta förändringarna som kommer med vågen. 

Enligt Mahesh Desai, Head of Large deals team på Tieto, finns det två valmöjligheter för företag i dag.
– Man kan antingen välkomna den nya tekniken och då få chansen att växa, eller välja att strunta i den och se sig själv omsprungen att andra företag som tog chansen, säger han. Att digitalisera sin verksamhet är alltså ett måste om man vill vara ett företag i framkant.


Människors liv har förändrats drastiskt tack vare all ny teknik och de innovativa lösningar som är sprungna ur dem. Människor har på kort tid fått helt nya vanor och önskemål – företag kämpar för att hänga med i vad kunder i dag efterfrågar.
– För bara några år sedan var det självklart att vifta in en taxi från gatan. Men i dag är det en app, där man ser bilen komma emot en, som känns som det mest naturliga för många, säger Mahesh. Han har många fler sådana exempel.
– Inte allför långt fram i tiden kommer kunder som går in i en klädbutik att kunna bli scannade och sedan utifrån det, få tips på kläder som passar dem, säger han.
– 3D-printing har också revolutionerat de flesta branscher och vi ligger bara i startblocket för allt nytt som den tekniken kommer att möjliggöra.
Mahesh menar att små start up-bolag har tagit täten i att pricka in vad konsumenter efterfrågar i dag.
– Vi har AirBnb, Spotify, Facebook och många andra företag som vuxit sig gigantiskt stora för att de vågade anamma den nya tekniken och ta modiga beslut. Här har stora och mer traditionella bolag en hel del att lära, säger han.
Många mer etablerade företag vågar inte alltid ta besluten som krävs - de fokuserar så mycket på att vara kostnadseffektiva vid nästa kvartalsrapport. Och en konsekvens av detta, är att uppstickarföretagen går om. 40 procent av företagen som var listade på Fortune 500 år 2000 var det inte 2010. 
– Det krävs ofta att man helt tänker om sin verksamhetsmodell eftersom hela kartan redan har ritats om, säger Mahesh.

Tieto kan tack vare sina 40 år av erfarenhet och insikt i en mängd olika branscher, ta itu med de två huvudaspekterna av modernisering av IT.
– Det handlar om att främja innovation och tillväxt samtidigt som man minskar eller upprätthåller en kostnadsnivå, säger Mahesh Desai.
I dag är det många företag som lägger 60 till 80 procent av sin it-budget på att bara hålla igång en stor, komplext it-apparat. Så ska det alltså inte behöva vara. Tack vare bland annat molntjänster, så kan IT vara mycket mer slimmat, flexibelt och lätthanterligt. Med en modern plattform går det också att skala upp och ned snabbt, samt addera helt ny verksamhet, utan att man för den sakens skulle behöva göra om IT-lösningarna.
– Det kan kännas som ett stort och jobbigt beslut att helt göra om och modernisera sin it-plattform, och det är ett stort projekt, visst. Men man kan också välja att se det som en spännande möjlighet. Vilket det blir, säger Mashesh.



 

Dela artikeln

Journalist

Leone Milton

Fler artiklar