Weekly News

Digital ansökan – fullträff för konsument och handlare

Resurs Bank har sedan 80-talet varit en pionjär inom betallösningar för detaljhandeln. Kundfinansiering har alltid haft ett stort fokus men att genomföra ett kreditköp var tidigare en omfattande och tidskrävande pappersexercis för konsumenter och butiker. Med digital ansökan genomförs köpet snabbt, enkelt och säkert samtidigt som hanteringen av pappersutskrifter försvinner. 

"Mobilen har blivit bryggan mellan hemmet och den fysiska butiken."

– Detta är en lösning som är positiv på många sätt och gör hela ansökan säker och superenkel. Vid ett kreditköp öppnar kunden sitt mobila BankID, tar del av villkoren och signerar kreditavtalet direkt i sin mobil, säger Marcus Lennerhov, Product Manager hos Resurs Bank. 

All information om köpet samlas lättillgängligt och säkert på ”Mina sidor” på Resurs Banks hemsida. Därmed kan konsumenten på ett enkelt sätt hålla ordning på avtal och villkor. Under den första testfasen valde hela 70 procent av kunderna att signera kreditansökan med sitt mobila BankID. Handlarna gillar utvecklingen också.
– Digital ansökan är en tidsbesparande och säker lösning som ligger helt i linje med dagens miljötänk. Det är en väldigt smidig lösning anpassad till kundens krav och behov, säger Jan Lindkvist, Försäljningschef  på Mstore.

Mobilen digitaliserar den fysiska butiken

– Digitaliseringen inom detaljhandeln är kanske tydligast just vad gäller e-handeln, men numera ser man även att fysiska butiker blir mer digitala. Samtidigt förväntar sig kunderna samma upplevelse oavsett kanal. Sortiment, erbjudanden och priser måste vara desamma. Det gäller även betalsätten. Exempelvis med e-handeln vande sig kunderna att betala med faktura och delbetalning. Nu efterfrågas dessa betalsätt allt oftare även i fysisk butik. Och här spelar mobilen en avgörande roll.

– Mobilen har blivit bryggan mellan hemmet och den fysiska butiken. Vår nya digitala ansökan gör kreditköpet lika enkelt i butiken som online och är ett tydligt exempel på vilka möjligheter mobilen och mobilt BankID ger, avslutar Marcus Lennerhov.

Digital ansökan är tillgängligt för Resurs Banks partnerbutiker i Sverige redan nu och kommer under våren även att lanseras i övriga nordiska länder. Därmed förenklas och tryggas konsumentens kreditköp i över 35 000 butiker i hela Norden. 


Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar